Morotssoppa

Jag tänkte att det var högst relevant att posta ett inlägg med recept på vegetarisk soppa eftersom jag precis skrivit ett inlägg om rött kött.
Den blev fakriskt jättegod, var superenkel och gick dessutom väldigt fort. 
Hittade faktiskt receptet i en fitnesstidning jag läste häromdagen så jag kan inte ta åt mig hela äran. 
 
Ingredienser
½ kg morötter 
6 dl vatten
1 hönsbuljongtärning (eller grönsaksbuljong)
1 tsk sambal oelek (ta mer eller mindre beroende på hur stark mat du gillar men det blir definitivt hetta med 1 tsk!)
2½ fet yoghurt (värmetålig)
salt och peppar
 
Gör såhär
Skala och skiva morötterna och stek dem i smör eller olja för att få fram mer smak. Koka upp vatten och buljongen och tillsätt morötter samt sambal oelek. Låt koka tills morötterna mjuknat och mixa sedan samman soppan med stavmixer. Tillsätt yoghurten och mixa ytterligare. Smaka av med salt och peppar och eventuellt mer sambal oelek om du så önskar. Tid: ca 10- 15 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0