Snacks

Helgen närmar sig och åtminstone jag börjar fundera på vad jag ska äta på fredag som snacks. Fredagar är nämligen de dagar så jag har mina såkallade "ätardagar" då jag äter vad jag vill, när jag vill det. Jag tror man måste ha en sån dag i veckan för sin egen skull. Att gå på hårda dieter (jag påstår inte att jag gör det) kan vara mentalt påfrestande, och jag anser att man måste unna sig en dag i veckan då man kan välja fritt vad man vill äta utan att egentligen bry sig. För många är det säkert självklart att unna sig hela helger, men jag och många andra i min närhet som är aktiva och tränar samt tänker på kosten har ofta en dag i veckan då man unnar sig, och vissa ingen alls. För belöningssystemet tror jag man behöver detta för att bli mer motiverad resten av veckan träningsmässigt. Det blir åtminstone jag! 
 
Här finns några bra snacksalternativ:
  • Naturella nötter, frön och baljväxter
  • Torkade frukter och bär utan tillsatt socker
  • Mörk choklad, minst 70 % (jag föredrar 86%)
  • Proteindip med tillbehör
  • Popcorn- natuella majskärnor med rapsolja
  • Någon god smoothie, bra och mättande
  • Dadelbollar/"unnadigbollar" 
  • Fruktsallad med vaniljkesella
Här är något du borde undvika:
  • Choklad- och yoghurtöverdraget naturgodis
  • Fabrikstillsatt fett
  • Socker (raffinerat)
  • Micropopcorn
  • Vit- eller mjölkchoklad
  • Tillsatta färgämnen samt e-ämnen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0