Supergod cheesecake

Tänkte passa på att dela med mig av ett dunderrecept från min julklapp Muskelmat. Fick den utav min kära syster och jag absolut älskar den! Den har så himla många bra, goda och nyttiga recept på allt ifrån glass till pajer och kött. 
 
6 portioner
  • 8 st digestivekex utan socker
  • 2 msk flytande laktosfritt margarin (fungerar med vanligt också)
  • 2 ägg 
  • 1 dl sötningsströ (ex stevia)
  • 1 tsk vaniljsocker 
  • 400 g cream cheese 5% fetthalt
Tillagning

  1. Kör digestivekexen till smulor i en mixer eller hushållsassistent. Tillsätt flytande margarin och mixa samman med kaksmulorna. 
  2. Tryck ut smulblandningen i en bakform med löstagbar kant. Ställ formen i kylen. 
  3. Vispa ägg och sätningsströ luftigt. Tillsätt därefter vaniljsocker och cream cheese till äggblandningen och vispa samman till en jämn smet. Här valde jag att riva ner lite skal av lime för att få en fräschör och mer sting i kakan, blev supergott! 
  4. Häll smeten över digestivebottnen i formen och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 15 minuter.
  5. Låt därefter cheesecaken svalna lite och låt den stå i kylen i åtminstone 2 timmar, tills det är dags för servering. 
  6. Skär cheesecaken i 6 bitar och garnera med tex bär, kakao eller rivet citrusskal. Jag valde naturella hallon till eftersom det kompletterade limen bra! 
Näringsinnehåll
1 portion
11 g protein
17 g kolhydrater
11 g fett
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0